Wiele osób robi noworoczne postanowienia. Wśród planów na nadchodzący rok znajduje się myśl o poprawie wyglądu, zrzuceniu zbędnych kilogramów, pozbyciu się szkodliwych nawyków, rozpoczęciu nauki języka obcego czy poświęceniu czasu na nowe hobby. Myśląc o zmianach, warto pomyśleć o wspomożeniu swojego zdrowia. Co możesz zrobić dla swoich jelit?

Dieta na zdrowe jelita

Codzienne wybory żywieniowe odbijają się na naszym zdrowiu. W nowym roku spraw, żeby był to efekt pozytywny. Co jeść na zdrowe jelita? Zwracaj uwagę na jakość spożywanych produktów. Unikaj wysokoprzetworzonych gotowych dań. Jeśli tylko pozwala Ci na to czas, posiłki przygotowuj w domu. Korzystaj z usług restauracji lub cateringów o dobrych opiniach co do wykorzystywanych składników. W Twojej diecie powinno się znaleźć dużo błonnika, warzyw i owoców oraz zdrowe źródła białka i tłuszczów. Unikaj słodyczy, słonych przekąsek i czerwonego mięsa.

Dbaj o równowagę mikrobiomu

Mikrobiomem nazywamy mikroorganizmy, które stale bytują w naszych jelitach. Jest ich więcej niż komórek naszego organizmu! Są ważne, bo biorą udział w walce z obcymi patogenami, mają udział w trawieniu pokarmów, syntezują witaminę K i wspierają prawidłową perystaltykę jelit. Mikrobiom możesz wspierać, włączając do codziennej diety jogurty i kefiry oraz kiszonki, będące źródłem bakterii Lactobacillus oraz Bifidobacterium wchodzących w skład flory jelitowej. Podczas stosowania antybiotyków pamiętaj o stosowaniu probiotyków, które przywracają prawidłową równowagę składu bakterii jelitowych. [1]

Reaguj na objawy

Nudności i wymioty, biegunki lub zaparcia oraz wzdęcia to tzw. objawy z przewodu pokarmowego. Często są wynikiem błędów dietetycznych, pojawiają się szybko i szybko znikają nawet bez medycznej ingerencji. Przedłużanie się tych symptomów i ich znaczne nasilenie powinno Cię zaniepokoić i skłonić do wizyty u lekarza pierwszego kontaktu. Badanie fizykalne i kilka podstawowych badań obrazowych i laboratoryjnych są w stanie dużo powiedzieć o formie Twojego przewodu pokarmowego.

Podstawą skutecznej walki z dokuczliwymi aptekami jest bezwzględnie dobrze zbilansowana i zdrowa dieta. W razie potrzeby warto sięgnąć po preparaty apteczne. . Co może pomagać? Na nudności i wymioty sprawdzą się ziołowe napary i tabletki z rumiankiem, imbirem i miętą pieprzową. [2] Na nadmiar gazów w jelitach sprawdzi się preparat na wzdęcia zawierający w swoim składzie symetykon. W razie biegunki pamiętaj o nawadnianiu organizmu. W domowej apteczce zawsze miej elektrolity. Rozwolnienie zatrzymuj tylko w razie konieczności, np. w podróży. Mogą do tego posłużyć tabletki z loperamidem. Przy przedłużających się zaparciach możesz sięgnąć po preparaty z laktulozą. W razie wątpliwości zawsze możesz zapytać o radę farmaceutę.

Wejście w nowy rok kalendarzowy dla wielu osób jest czasem przełomowym – jest to dobra okazja do wprowadzania zmian w życiu. Pamiętaj wówczas o zadbaniu o swoje jelita. Kilka prostych działań, konsekwentność i regularność są dobrą receptą na zdrowie.

Bibliografia

[1] M. E. Sanders, D. Merenstein, C. A. Merrifield, i R. Hutkins, „Probiotics for human use”, Nutrition Bulletin, t. 43, nr 3, s. 212–225, 2018, doi: 10.1111/nbu.12334.

[2] A. Mohsenzadeh, S. Ahmadipour, P. Rahmani, i P. Shakarami, „Concise Review: Herbal remedies for the treatment of nausea and vomiting”, Biomedical Research and Therapy, t. 5, nr 5, s. 2252–2259, maj 2018, doi: 10.15419/bmrat.v5i5.437.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *