Wielu seniorów skarży się na dokuczliwe obrzęki nóg. Opuchlizna jest nie tylko problemem estetycznym i medycznym, ale także utrudnia codzienne funkcjonowanie – może sprawiać ból podczas poruszania stawami nad obrzękiem i uniemożliwiać założenie obuwia. Co poradzić na obrzęki nóg u starszej osoby?

Obrzęki nóg u seniorów – objawy

Obrzęk może być jednostronny i dotyczyć tylko jednej nogi, ale może być też obustronny. Wówczas zakres obrzęku jest taki sam na obu kończynach lub jedna z nóg jest obrzęknięta bardziej.

Jakie są typowe wczesne objawy obrzęku?

  • czujesz ociężałość nóg;
  • noga zaczyna wyglądać na spuchniętą;
  • Twoje ubranie i obuwie zaczynają się robić za ciasne;
  • skóra kończyny staje się napięta, lśniąca i czasem ciepła;
  • trudniej poruszać stawami nad obrzękiem;
  • może pojawić się uczucie napięcia, ucisku lub nawet bólu. [1]

Z czasem pojawiają się dodatkowe symptomy: zespół niespokojnych nóg, przebarwienia na skórze, skurcze łydek i poszerzenie drobnych żył tuż pod skórą (pajączki naczyniowe).

Przyczyny obrzęków nóg u seniorów

Powiększenie obwodu nóg jest często spowodowane siedzącym trybem życia i grawitacją, która zatrzymuje krew w kończynach. Wzrost ciśnienia sprawia, że po całym dniu płyn zaczyna uciekać z żył do otaczających tkanek. Inne możliwe przyczyny to: choroby żył, serca, nerek, wątroby, niski poziom białka we krwi i zaburzenia układu limfatycznego. [1], [2]

Obrzęki nóg u seniorów – porady

Utrzymujące się obrzęki lub obrzęki sprawiające trudność w codziennym funkcjonowaniu są wskazaniem do wizyty u lekarza. Poza leczeniem wprowadzonym przez specjalistę możesz spróbować kilku sposobów, które uśmierzą ten problem i pomogą w zapobieganiu mu na przyszłość.

  1. Dieta – sód zawarty w soli kuchennej zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować lub nasilać obrzęki. Nie dosalaj potraw. Zwracaj uwagę na skład gotowych dań, które można kupić w sklepach. Wiele z nich ma konserwanty z dużą zawartością soli. W diecie uwzględnij produkty bogate w białko.
  2. Umiarkowana aktywność fizyczna – starsze osoby unikają ruchu, myśląc, że nasila to problem obrzęków. Wręcz przeciwnie! Należy aktywizować pompę mięśniową łydek, żeby krew mogła sprawniej wracać z nóg do serca. Wybierz aktywność, która odpowiada Ci najbardziej i ją regularnie uprawiaj. Może to być np. szybki marsz, taniec albo pływanie.
  3. Odciążaj nogi – podczas siedzenia układaj nogi na podnóżku, a podczas leżenia ułóż stopy na poduszce.
  4. Noś wygodne buty – unikaj obuwia zbyt ciasnego i butów na wysokim obcasie.
  5. Stosuj preparaty z apteki żel na obrzęki nóg sprawdzi się zwłaszcza w obrzękach żylnych. Warto zwrócić uwagę, by kupowany preparat był lekiem. Heparyna, zawarta w leku działa nie tylko przeciwobrzękowo, ale również przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie. Skuteczne mogą być też preparaty z wyciągiem z kasztanowca. Takie produkty apteczne kupisz łatwo bez recepty. Warto je mieć w domowym zapasie, bo mogą szybko przynieść ulgę.

Obrzęki nóg u seniorów zazwyczaj wymagają szczególnej uwagi. Organizm starszych osób jest mniej podatny na regenerację, więc jeśli problem z zatrzymywaniem płynu między tkankami kończyn dolnych utrzymuje się, może być trudny do całkowitego usunięcia. Dlatego od pierwszych objawów opuchlizny nóg wprowadź do codziennej rutyny kilka prostych działań, które mogą pomóc w walce z objawami.

Bibliografia

[1] „Causes and signs of edema – InformedHealth.org – NCBI Bookshelf”. Dostęp: 16 styczeń 2024. [Online]. Dostępne na: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279409/

[2] N. S. Evans i E. V. Ratchford, „The swollen leg”, Vasc Med, t. 21, nr 6, s. 562–564, grudz. 2016, doi: 10.1177/1358863X16672576.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *